Product Details
Filosoful japonez Daisetsu Teitaro Suzuki (1870-1966), autointitulat "Daisetz" in 1894, este unul dintre promotorii dialogului dintre cele doua mari religii universale, crestinismul si budismul. Daca astazi lumea occidentala stie ceva despre budismul Zen, asta se datoreaza eforturilor sale remarcabile. In 1897, la varsta de 27 de ani, D.T. Suzuki a vizitat pentru prima data Occidentul. Pe parcursul urmatorilor 70 de ani, avea sa devina autoritatea mondiala Zen. Intuitiile sale radicale si patrunzatoare i-au adus multi discipoli cu nume celebre, de la Carl G. Jung la Allen Ginsberg, de 1a Thomas Merton la John Cage. In anul 1957, filosoful japonez publica pentru prima data, la Editura britanica George Allen & Unwin, bine-cunoscutul sau volum de eseuri Mysticism: Christian and Buddhist. Lucrarea compara invataturile marelui mistic crestin, teolog si filosof german Meister Eckhart (c.1260 - c.1328) cu intelepciunea spirituala a budismului Shin si Zen. Alaturi de alti ganditori si filosofi budisti, Suzuki se exprima, nu de putine ori, pozitiv la adresa crestinismului. Mai cu seama dupa ce a cunoscut traditia mistica crestina, in mod special pe cea eckhartiana, filosoful japonez afirma, nici mai mult, nici mai putin: "Totdeauna cand descopar asemenea convergente, ajung tot mai mult la convingerea ca, in fond, experientele religioase crestine nu se deosebesc de cele budiste" (vezi, p. 20 din prezenta editie). In acceptiunea lui Suzuki, linia de demarcatie intre budism si crestinism consta in mod esential "in imaginea lui Iisus cel rastignit" corelata cu invatatura crestina centrata foarte tare pe "eul personal",In timp ce in budism este respinsa ideea existentei unui "sine", conform propriei teorii a "non-eului"(anatta). Christos stand vertical pe cruce contrasteaza profund cu un Buddha murind intins si cu un chip senin. Am ales pentru aceasta traducere in limba romana primele 7 din cele 10 eseuri ale colectiei originale, si anume pe cele in care Suzuki, avand ca instrument mistica eckhartiana - influentata 1a randul ei de mistica crestina ra'sariteana - arata unde intelegerea lui Eckhart coincide profund cu cea a budismului Zen. Este abordata invatatura budista despre "adevaratul sine" din perspectiva mistico-apofatica crestina a unirii cu Dumnezeu; sunt enuntate idei precum distinctia lui Eckhart intre Dumnezeu si „Dumnezeire", si „fiinta" lui Dumnezeu, cunoscuta in filosofia budista ca "Nimic-ul absolut". In viziunea eckhartiana "unirea cu Dumnezeu" trebuie inteleasa in sensul de a "fi una cu Dumnezeu" (unum esse cum Deo), un fel de "auto identitate" a sufletului, perceputa ca fiind "autoidentica cu auto identitatea lui Dumnezeu". In continuare este prezentat un subiect pe care crestinii il gasesc adesea dificil, problema transmigratiei sau a reincarnarii. Apoi, Suzuki compara dimensionalitatea rastignirii cu cea a iluminarii. El afirma ca declaratia lui Eckhart cu privire la iubirea de sine a lui Dumnezeu, care „contine iubirea Sa pentru intreaga lume", corespunde intr-un fel ideii budiste de iluminare universala. Asadar, daca experientele crestine nu sunt pana la urma diferite de cele ale budistilor, terminologia, asa cum sustine Suzuki, "este tot ceea ne desparte si ne agita inutil, risipindu-ne energia". Prin juxtapunerea culturilor care par a fi radical opuse, Suzuki ridica una dintre intrebarile fundamentale ale experientei umane: la limitele intelegerii noastre exista o experienta universala pentru intreaga omenire? Volumul de texte alese din D. T. Suzuki, Misticismul: crestin si budist, este o carte care provoaca si inspira; aduce beneficii cititorilor din toate religiile, care cauta sa inteleaga ceva din natura vietii spirituale.Useful links
Dezvoltare spirituala Daisetz Teitaro SuzukiDezvoltare spirituala fabricate de LibrisDezvoltare spirituala Reduceri de la 50%You`ve viewed 48 of 439 products
Reviews (16 Reviews)
General rating
4.5 (16 Reviews)