Turbo sau aspirat? Ce motor este cel mai bun pe timp de iarna?

Turbo sau aspirat? Ce motor este cel mai bun pe timp de iarna?
Marea majoritate a automobilelor care circula in Romania au motoare fie turbo, fie aspirate. Cele care au supra-alimentare cu ajutorul unui compresor mecanic sunt destul de putine, asa ca ne vom referi doar la cele doua motoare mentionate mai devreme. Care este mai bun acum, pe vreme rece? Trebuie mentionat ca nu e foarte corecta aceasta departajare a motoarelor in functie de anotimp, deoarece niciun producator nu iti vinde o masina si iti spune sa mergi cu ea doar iarna sau doar vara. Insa putem sa facem o diferenta intre cele doua tipuri de motorizari prin prisma comportamentului lor atunci cand afara este frig. Avantajele unui motor aspirat, iarna Un motor care nu are turbo-compresor are mai putine piese in miscare, este mai menajat si nu are o presiune mare la admisie, ceea ce duce, in timp, la o fiabilitate sporita fata de un motor turbo. Iarna singurul avantaj al unui motor aspirat este ca va porni in orice conditii mai usor ca un motor turbo. Pentru ca are mai putini senzori, mai putine sonde, iar sansele ca sa se nasca o eroare sunt reduse. Avantajele unui motor turbo, iarna Motorul care are turbo-compresor se va incalzi mai repede ca unul aspirat. Iar asta inseamna ca va ajunge in cateva minute la temperatura optima de functionare, ceea ce se traduce printr-un consum scazut si noxe reduse. Tot pentru ca motorul se incalzeste repede, uleiul din interiorul motorului ajunge sa lubrifieze piesele interne mai eficient. Tot din acelasi motiv, pentru ca se incalzeste repede, pasagerii vor avea intr-o perioada mult mai scurta de timp la dispozitia lor caldura in habitaclu. Iarna, cand afara este frig, un motor turbo functioneaza mult mai eficient si prin prisma faptului ca aerul din admisie care urmeaza sa fie comprimat si bagat cu forta in admisie este rece. Iarna, un motor turbo are cel mai bun randament, se incalzeste repede iar elementele care formeaza traseul turbo se racesc bine, iar aerul care ajunge in motor este rece si face o ardere optima. Dezavantajele motorului aspirat Asa cum este norma, avantajele unui motor sunt dezavantajele celuilalt. Adica un motor aspirat are trecute la minusuri faptul ca se incalzeste mai greu si din aceasta cauza si consumul este ceva mai mare. Un alt dezavantaj ar fi puterea scazuta la turatie mica, vorbind aici de motoare aspirate normale, de pana in 2000 cmc, nu cine stie ce uzina V8, lucru destul de folositor cand vrei sa iesi din locul in care ai ramas impotmolit. Dezavantajele motorului turbo Pe timp de iarna, un motor turbo fiind mai complex, prezinta un risc mai mare de predispozitii la probleme. Circuitul admisiei, fiind acum format si din intercooler, ar putea avea de suferit. Adica daca avem bara fata obturata de zapada si gheata, racirea intercoolerului ar putea fi compromisa. Iar din cauza solutiilor de deszapezire si a umezelii, turbo-compresorul poate sa rugineasca si chiar, in rare cazuri, valva wastegate sa se blocheze. Concluzia este ca daca avem o masina turbo bine ingrijita, pe care o revizuim periodic si indreptam orice eroare sau problema aparuta, suntem mai castigati decat daca am avea un motor aspirat. Pe timp de iarna, cel putin, ideal este sa ai un motor turbo care se incalzeste repede si pe care il poti pune repede la treburi grele, fara sa-ti faci griji. Poate ca intretinerea este mai scumpa, poate ca masina cu totul este mai scumpa ca una cu motor aspirat, insa are si motorul turbo avantajele sale.