Logati-va pentru a putea crea un flux de stiri si produse compus din domeniile care te intereseaza.

Pret:Orice pret
Interese:Toate
Culoare:Toate culorile
Motorul din fonta sau motorul din aluminiu? Care este mai bun?

Motorul din fonta sau motorul din aluminiu? Care este mai bun?

In cazul in care nu stiai, masinile noastre au motoare fabricate fie din aluminiu, fie din fonta.

Dar te-ai intrebat vreodata care este mai bun si care sunt diferentele? Motorul din aluminiu In cazul in care nu stiai, motorul din aluminiu nu este vreo noutate.

Adica au existat motoare termice inca din anii 1910, iar de serie, din anii '60; masinile cu motoare din aluminiu ieseau pe portile fabricilor americane in numar destul de mare.

Evident, majoritatea masinilor aveau motorul din fonta, insa au existat cateva modele si cu el din aluminiu...

Asadar, nu putem spune ca a avea un motor din aluminiu inseamna ceva iesit din comun.

Motorul din fonta Fonta este, de fapt, un otel.

I se spune otel turnat, pentru ca are o temperatura de topire mai mica decat otelul obisnuit, dar singura diferenta este ca fonta are mai mult carbon decat otelul.

Ambele metale au in componenta fier si carbon, dar otelul, adica materialul mai tare folosit la tot felul de chestii rezistente, are carbon in componenta sub 2,11%.

Oricum, motoarele din fonta au fost utilizate de-a lungul vremii in diverse domenii, acolo unde era nevoie de propulsoare cu ardere interna.

De exemplu, la locomotive, la camioane, la unele avioane mai vechi si, evident, la autoturisme.

Si pentru ca se turna usor in matrite, motorul din fonta a fost montat pe aproximativ 99% din masinile fabricate pana in anii 2000.

Care sunt diferentele Daca Loganul de azi are motorul din fonta, la fel si multe alte automobile de serie germane, japoneze sau italiene, cu ce este mai bun un motor de aluminiu? Cert este ca tot mai multi producatori apeleaza la aluminiu.

Acelasi material il regasim si la BMW, Audi, Hyundai si asa mai departe, semn ca nu prea mai exista diferente, ci ca aluminiul reprezinta o evolutie.

Asa cum motoarele au trecut de la 2 la 4 timpi, de la 8 la 16 supape sau de la unul la 16 airbaguri.

La fel cum franele au evoluat de la saboti de lemn la discuri ceramice si farurile de la carbid la laser, asa si materialul din care sunt fabricate motoarele a evoluat de la fonta la aluminiu.

Nu trebuie sa ne mire daca, in viitorul apropiat, vom vedea blocuri din fibra de carbon...

Mai ieftin de fabricat Pana in anii '90, numai masinile performante precum Porsche, Corvette, Ferrari sau Lamborghini aveau motoare cu bloc din aluminiu.

De ce? Pentru ca era un material scump fata de otel.

Acum insa, un Hyundai foloseste pentru un motor V6 aluminiu, asa cum face si Mercedes-Benz, deci nu mai poate spune nimeni ca e scump aluminiul.

Dimpotriva, tehnologia a facut ca procesul de turnare si prelucrare a aluminiului, care este un aliaj care se topeste la temperaturi mai mici ca otelul, face ca acum fabricarea unui bloc motor din aluminiu sa coste mai putin decat unul din fonta.

Aici e vorba de durata, de mana de lucru si de materia prima, care este din ce in ce mai ieftina.

Cu alte cuvinte, in viitor o sa vedem doar motoare din aluminiu, deoarece este mai ieftin de prelucrat decat otelul.

Proprietati termice Un bloc din aluminiu mai are un avantaj: are proprietati imbunatatite de racire.

Mai exact, daca am fabrica doua motoare identice din otel si din aluminiu si le-am tura pe amandoua in mod egal, cel din otel s-ar incinge mult mai repede.

Un motor din aluminiu va rezista le temperaturi mai mari decat unul din otel, ceea ce inseamna ca se pot monta piese mai ieftine, mai ales in sistemul de racire.

Dar si un radiator de racire mai mic, o pompa de apa mai mica si asa mai departe...

Totul se reduce la costurile de productie.

Iar aluminiul ajuta sa fie mai reduse.

Greutate mai mica Nu trebuie sa fii un savant sa stii ca aluminiul este un metal mai usor decat otelul pentru aceeasi grosime.

Adica un bloc din aluminiu, identic la constructie cu unul din fonta, va fi mult mai usor.

De exemplu, cei de la Dacia se mandresc ca noul motor 1.0 SCe e cu 20 kg mai usor decat vechiul 1.2, tocmai datorita utilizarii acestui material.

Recent, pentru ca sunt obligati sa inghesuie tot felul de sisteme de siguranta in masinile lor, producatorii au trebuit sa castige de undeva cateva kilograme, iar utilizarea aluminiului pentru piesele mari a venit oarecum firesc.

Pana si camionetele americane uriase, Ford F-150, sunt de acum echipate cu motoare din aluminiu.

La fel si supercar-uri precum Ferrari, McLaren sau Koenigsegg.

Nu doar blocul e din aluminiu Cele mai noi motoare nu au doar blocul din aluminiu.

Ci si chiulasa, pistoanele si baia de ulei.

Sau capacul de culbutori, suportii de motor, carcasa cutiei de viteze si asa mai departe...

Tot din aceleasi motive mentionate mai sus: se racesc piesele mai usor, sunt mai ieftine de fabricat si sunt mai usoare.

Asadar, la final, putem ajunge la o singura concluzie: motoarele din aluminiu sunt mai bune.

S-au facut studii si s-a demonstrat ca, teoretic, un motor din fonta este mai rezistent la o putere mai mare decat unul din aluminiu de acelasi fel.

Dar degeaba se poate beneficia de un plus de 10% putere daca greutate creste cu 20%...

Motiv pentru care nu se mai justifica folosirea fontei la fabricarea motoarelor.

Asa ca, in cel mai scurt timp, nici cele mai ieftine masini de pe piata nu vor mai avea.