Masina second-hand a saptamanii: BMW Seria 5 E39 (1995-2003)

Masina second-hand a saptamanii: BMW Seria 5 E39 (1995-2003)
Un automobil ce nu mai are nevoie de nicio prezentare. Un BMW considerat de multi drept cel mai atragator Seria 5 din toate timpurile si fara indoiala un model extrem de fiabil. Iata ce trebuie sa stii daca vrei sa-ti cumperi un BMW E39 la mana a doua. Doua variante de caroserie pentru BMW E39 De cand s-a pus in vanzare, BMW E39 era disponibil cu o singura varianta de caroseria, dupa care, un an mai tarziu, si o varianta break. Un sedan cu 4 portiere a aparut in 1995 si un estate (break) cu 5 usi in 1996. Masina a fost mult inspirata de generatia de Seria 7 E38 si se bucura de o caroserie sigura, ce era practic un fel de rollcage pentru pasageri. Tehnologia germana a permis ca toata caroseria lui E39 sa fie sudata folosindu-se de masuratori laser, precise, asigurand o rigiditate uniforma. De fapt, E39 se bucura de o cariserie atat de bine realizata, incat generatia urmatoare, BMW Seria 5 E60, avea exact acelasi coeficient de torsiune in sarcina. Cu alte cuvinte, caroseria lui E39 era bine gandita si foarte dezvoltata pentru vremea respectiva. Nu este de mirare ca si in ziua de azi, BMW E39 este renumit pentru tinuta sa de drum exemplara. 17 motorizari diferite in 8 ani BMW E39 a inceput sa fie vandut numai cu motoare pe benzina. Primele modele inca din 1995 si 1996 erau numite 520i, 523i, 528i, 535i si 540i. Ulterior, au mai fost si motorizarile care numeau masina 525i, 530i, 520d, 525d, 525td, 530d sau chiar M5. Au existat insa si cateva evolutii ale motoarelor cu acelasi nume, fiind insa diferente de putere. Cel mai slab motorizat model era BMW 525tds, o masina care avea sub capota acelasi motor de la generatia anterioara, E34, si se bucura de numai 116 cp. La polul opus, se afla BMW 540i care avea si 291 cp sau chiar BMW M5, o masina cu 400 cp. Benzina Model Putere Cuplu 0–100 km/h Fabricatie 520i 110 kW (150 PS; 148 bhp) @ 5900 190 N·m (140 ft·lbf) @ 3500 10.2/11.5 (MT/AT) 1996–2000 520i 125 kW (170 PS; 168 bhp) @ 6250 210 N·m (150 ft·lbf) @ 3500 9.1/10.2 (MT/AT) 2000–2003 523i 125 kW (170 PS; 168 bhp) @ 5500 245 N·m (181 ft·lbf) @ 3500 8.5/9.7 (MT/AT) 1995–2000 525i 141 kW (192 PS; 189 bhp) @ 6000 245 N·m (181 ft·lbf) @ 3500 8.1/8.9 (MT/AT) 2000–2003 528i 142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 5500 280 N·m (210 ft·lbf) @ 3500 7.5/8.8 (MT/AT) 1995–2000 528i SE 142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 5500 280 N·m (210 ft·lbf) @ 3500 7.1 (MT) 1998 530i 170 kW (231 PS; 228 bhp) @ 5900 300 N·m (220 ft·lbf) @ 3500 7.1/7.4 (MT/AT) 2000–2003 535i 180 kW (245 PS; 241 bhp) @ 5800 345 N·m (254 ft·lbf) @ 3800 6.9/7.6 (MT/AT) 1996–2003 540i 210 kW (286 PS; 282 bhp) @ 5400 440 N·m (320 ft·lbf) @ 3600 6.0/6.3 (MT/AT) 1996–1998 540i 217 kW (295 PS; 291 bhp) @ 5400 460 N·m (340 ft·lbf) @ 3600 5.4/5.6 (MT/AT) 1999–2003 M5 294 kW (400 PS; 394 bhp) @ 6600 500 N·m (370 ft·lbf) @ 3800 4.8 (MT) 1998–2003 Diesel Model Putere Cuplu 0–100 km/h Fabricatie 520d 100 kW (136 PS; 134 bhp) @ 4000 280 N·m (210 ft·lbf) @ 1750 10.6 (MT) 2000–2003 525d 120 kW (163 PS; 161 bhp) @ 4000 350 N·m (260 ft·lbf) @ 2000 8.9/9.1 (MT/AT) 2000–2003 525td 85 kW (116 PS; 114 bhp) @ 4800 230 N·m (170 ft·lbf) @ 1900 11.9 (MT) 1997–2000 525tds 105 kW (143 PS; 141 bhp) @ 4600 280 N·m (210 ft·lbf) @ 2200 10.4/11 (MT/AT) 1996–2000 530d 135 kW (184 PS; 181 bhp) @ 4000 390 N·m (290 ft·lbf) @ 1750 8.1/8.4 (MT/AT) 1998–2000 530d 142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 4000 410 N·m (300 ft·lbf) @ 1750 7.8/8.3 (MT/AT) 2000–2003 Celebrul BMW M5 Una din cele mai ravnite masini ale prezentului in randul pasionatilor de viteza este un M5 din generatia E39. Este singurul model din aceasta generatie care a fost fabricat doar in varianta sedan cu 4 usi. Masina era integral modificata de divizia Motorsport si se bucura de un propulsor V8 de 5 litri aspirat care oferea 400 cp. Acelasi motor era instalat si pe BMW Z8 sau cateva modele Wiessmann. Toate BMW-urile M5 erau dotate cu o transmisie manuala Getrag in 6 trepte, aveau suspensii intarite cu 23 mm mai joase decat la Seria 5 obisnuita, jante pe 18 inch, diferential autoblocant, sistem Servotronic, mod de conducere M, evacuare cu 4 iesiri, discuri ventilate pe toate cele 4 roti, ceasuri de bord gradate pana la 300 km/h, scaune profilate si o sumedenie de alte dotari de lux si confort exclusiviste, precum bord imbracat in piele, navigatie sau altele. Un BMW M5 avea niste performante uluitoare: 4.8 secunde de la 0 la 100 km/h si o viteza maxima limitata electronic de 250 km/h sau 305 km/h fara limitare. Exista in depozitul de sub Muzeul BMW din Munchen si un M5 E39 cu o caroserie touring. Insa acest prototip a ramas unic, compania luand decizia sa nu fabrice M5-ul intr-o forma break. Motorizari populare In Romania, fara indoiala, cele mai multe BMW-uri E39 sunt dotate cu motoarele M52 pe benzina in 6 pistoane. Mai precis, motoarele de 2.0i care produc 150 cp si 2.2 de 170 cp, motoarele de 2.5 care ofera 170 si 192 cp si propulsorul de 2.8 de 193 cp. In cadrul motorizarilor pe motorina, cel mai popular este cel de 2 litri cu 4 pistoane si 136 cp, acelasi motor montat si pe BMW Seria 3 generatia E46, intre anii 2000 si 2003, dar si motorul 525d de 163 cp. Exista insa si cateva BMW-uri dotate cu motoarele de 3 litri, atat pe benzina cat si pe motorina, in timp ce motorizarile V8, care au fost mai mult fabricate pentru Statele Unite, sunt intr-un numar foarte restrans. Probleme des intalnite la BMW E39 Din fericire, putem spune cu mana pe inima ca acest model a fost de departe cel mai fiabil dintre masinile prezentate de noi la aceasta rubrica. BMW E39 nu a avut probleme specifice, asa cum se intampla in zilele noastre cu anumite produse marca VAG. Au existat cateva probleme la motorizarile pe benzina cu debitmetrele iar la motoarele pe motorina cu injectoarele, dar vorbim de probleme care apareau la peste 150.000 de kilometri efectuati. Preturile din Romania pentru BMW E39 Din pacate, acest model de masina vine cu o mare problema: cu greu gasesti un exemplar in stare perfecta, bine ingrijit. Majoritatea, fiind masini fiabile, au multi kilometri la bord si au fost alergate si hartanite in toate modurile posibile. Cine spune ca BMW-ul lui are cat indica ceasul, adica 100.000 sau 125.000 de kilometri parcursi, minte cu nerusinare. Dar nu trebuie sa ne speriem de un numar urias de kilometri ai acestor masini. Motoarele acestei generatii erau gandite sa tina peste 500.000 de kilometri fara nicio revizie capitala. Un BMW E39 520i incepe in Romania de la 1800-2000 de Euro, inscris in tara noastra. Insa cine doreste un exemplar mai ingrijit, trebuie sa scoata din buzunar intre 3500 si 4000 de Euro. Un BMW M5 costa aproximativ 9000-12000 de Euro inscris in Romania, in timp ce un M5 "bulgaresc" ajunge si la 6000 de Euro. Recomandarea 4Tuning Daca ar fi sa gandim cu sufletul, am alege un M5. Sau, daca nu ne permite bugetul, am alege o motorizare mare, cum ar fi un 530i sau 540i, pentru ca nimic nu-i sta mai bine unui BMW cu tractiune spate decat o multime de cai furiosi. Daca insa am gandi cu capul, am alege fara indoiala un 525d. Este o motorizare care ofera o putere mare, de 163 cp, un cuplu zdravan de 350 Nm si performante decente in orice conditii. Cat despre consum, apropiatii nostri care detin asa ceva ne-au spus ca limuzina Seria 5 dotata cu acest motor consuma in jur de 8 litri in mediul urban cu climatizarea pornita si numai 6,2 la drum intins. Avantaje - pret accesibil - foarte multe dotari de lux - fiabilitate - forme moderne eterne - performanta Dezavantaje - motorizari mari - multe exemplare second-hand in stare proasta