Masina second-hand a saptamanii: BMW E46 (1998-2006)

Masina second-hand a saptamanii: BMW E46 (1998-2006)
Saptamana trecuta va prezentam Opel Astra G, un automobil des intalnit pe strazile din Romania. Acum este randul unui alt model popular, BMW E46. Adica generatia fabricata intre 1998 si 2006, probabil cel mai popular model de BMW care circula pe strazile patriei noastre. Iata modelele, motorizarile, preturile si problemele acestor masini. BMW-ul E46, numit popular si "Printisor" (desi nu este clar motivul pentru aceasta denumire), este un model foarte des intalnit in Romania. Statisticile spun ca este modelul de BMW cu numarul cel mai mare de inmatriculari din tara noastra, dupa care urmeaza generatia E90, urmata de E36. Iar motivele pentru care acest model de BMW Seria 3 este atat de popular, sunt destul de multe: fiabilitate, design modern, pret accesibil la mana a doua. BMW Seria 3 E46 - 5 variante de caroserie Generatia cu numarul 4 de Seria 3 a fost fabricata in 5 variante de caroserie. Inca de la inceputul fabricatiei, incepand cu anul 1998, acest model s-a vandut in varianta sedan cu 4 portiere. Au urmat un an mai tarziu versiunea coupe si cea touring, iar in 2000 s-au pus in vanzare si celelalte doua variante de caroserie, hatchback (compact) si cabriolet. Modelul sedan este si in Romania cel mai popular BMW Seria 3. Masina a fost disponibila cu motorizari incepand cu o capacitate de 1.8 litri pana la 3.0 litri, cu puteri cuprinse intre 105 si 238 cp. Cam toate motorizarile au fost disponibile cam pe orice caroserie, cu exceptia celor cu 4 pistoane care nu s-au vandut in Statele Unite. Iar modelele performante numite M3 au avut numai variante de caroserie coupe si cabrio. 23 de motorizari diferite pe benzina si motorina Generatia E46 s-a vandut in toata lumea cu 19 motorizari pe benzina si numai 4 pe motorina. Unele variante au fost disponibile doar pe anumite continente, la fel si tractiunile sau motoarele. Iar cea mai puternica motorizarea, cea de pe modelul M3 GTR Race a fost realizata doar pentru circuit. Model Motor Produs Capacitate Nr. cil Putere Cuplu 0–100 km/h 316i M43TUB19 1998–2001 1895 I4, 8v 105 PS (77 kW) 165 N·m (122 ft·lbf) 12.4 s 316i/ti N42B18 2001–2004 1796 I4, 16v 115 PS (85 kW) 175 N·m (129 ft·lbf) 10.9 s N46B18 2004–2005 318i/Ci M43TUB19 1998–2001 1895 I4, 8v 118 PS (87 kW) 180 N·m (133 ft·lbf) 10.4 s 318i/Ci/ti N42B20 2002–2003 1995 I4, 16v 143 PS (105 kW) 200 N·m (148 ft·lbf) 9.3 s N46B20 2004–2005 318Ci 2005–2007 150 PS (110 kW) 9.2 s 320i M52TUB20 1998–2000 1991 I6, 24v 150 PS (110 kW) 190 N·m (140 ft·lbf) 9.9 s 320i/Ci M54B22 2000–2007 2171 170 PS (125 kW) 210 N·m (155 ft·lbf) 8.2 s 323i/Ci M52TUB25 1998–2000 2494 170 PS (125 kW) 245 N·m (181 ft·lbf) 8.0 s 325i/xi/Ci/it (US) M54B25 2001–2005 184 PS (135 kW) 237 N·m (175 ft·lbf) 7.3 s 325i/Ci SULEV (US) M56B25 2002–2005 184 PS (135 kW) 237 N·m (175 ft·lbf) 7.3 s 325i/xi/Ci/ti (EUR) M54B25 2001–2007 2494 192 PS (141 kW) 245 N·m (181 ft·lbf) 7.2 s 328i/Ci M52TUB28 1998–2000 2793 193 PS (142 kW) 280 N·m (207 ft·lbf) 7.0 s 330i/xi/Ci M54B30 2000–2007 2979 233 PS (171 kW) 300 N·m (221 ft·lbf) 6.5 s 330i/Ci ZHP (US Only) 2003–2006 238 PS (175 kW) 301 N·m (222 ft·lbf) 5.6 s M3 (US) S54B32 2001–2006 3246 338 PS (249 kW) 355 N·m (262 ft·lbf) 4.9 s M3 (EUR) 2001–2006 343 PS (252 kW) 365 N·m (269 ft·lbf) 4.9 s M3 CSL 2003–2004 360 PS (265 kW) 370 N·m (273 ft·lbf) 4.8 s M3 GTR (Street) 2001 3997 V8, 32v 351 PS (258 kW) 365 N·m (269 ft·lbf) 4.5 s M3 GTR (Race) 2001–2005 500 PS (368 kW) 479 N·m (353 ft·lbf) 3.5 s Motorizarile pe motorina au fost mai putine, dar destul de diversificate pentru a fi pe placul tuturor clientilor. Motorizarea 318td avea 116, motorul 320d a fost disponibil cu 136 sau 150 cp, motorul 330d avea 184 cp sau 204 cp. Motoarele diesel erau supra-alimentate si erau o varianta fiabila si economica la cele pe benzina. De exemplu, motorul cel mai performant de 3 litri cu 6 pistoane pe motorina reusea sa aiba o performanta interesanta: numai 7,2 secunde pana la 100 km/h si o viteza de top de 250 km/h. BMW E46 a fost un model care s-a vandut si cu tractiune integrala, la fel ca si generatia E30. Modelele care aveau tractiunea 4x4 aveau denumirea "x" in sigla din spate, la acea vreme nefiind folosita denumirea xDrive. Masinile cu tractiune integrala au avut caroserii sedan, touring si coupe, iar cele cabriolet si compact au fost numai cu propulsie (tractiune pe puntea spate). Variantele sportive BMW M3 si M3 CSL In octombrie 2000, BMW a scos pe piata versiunea M3 de E46. Masina avea un motor de 3.2 litri aspirat, cu 6 pistoane, semnat de divizia Motorsport, care producea 343 cp in Europa si 338 cp in Statele Unite. Masina se remarca printr-o serie de modificari fata de un Seria 3 standard. In primul rand, M3 a fost realizat numai pe varianta de caroserie coupe si cabriolet. Masinile aveau un kit aerodinamic special, jante pe 18 inch specifice, un interior special si modificari la tot ce tine de suspensii, directie si mecanica, astfel incat performantele sa fie depline. Un M3 reusea sa atinga 100 km/h in doar 4.9 secunde si atingea 250 km/h, viteza la care era si limitat. Transmisia unui M3 era de doua feluri: fie prin intermediul unei cutii manuale Getrag cu 6 rapoarte, fie prin intermediul unei cutii automate SMG (sequential manual gearbox), disponibila in unele cazuri si cu padele la volan. Cel mai rar si mai puternic model de E46 de serie mare este cel numit M3 CSL. Adica o masina realizata pe baza unui M3 standard, dar cu multe modificari pentru a fi mai usoara si mai puternica. Un CSL avea 360 cp, dar o greutate scazuta datorita faptului ca nu avea sistem audio, sistem de climatizare, elemente de caroserie construite din fibra de carbon si asa mai departe. Acest model a fost fabricat numai in 1400 de exemplare. Modelul extrem de rar, produs in doar cateva exemplare, a fost numi MR GTR. Adica un model special de circuit care a fost fabricat si in cateva modele de strada. Mai precis, doar 10 de astfel de masini au fost produse pentru strada, special pentru omologarea versiunii de circuit. Ambele modele aveau sub capota un motor V8 de 351, respectiv 500 cp, motor din care ulterior a fost dezvoltat propulsorul V8 de pe urmatoarea generatie de M3. Motorizari populare de BMW E46 In Romania, fara indoiala, cele mai populare motorizari sunt cele de 2 litri, atat diesel, cat si pe benzina. Modelul de Seria 3 320d este un model des intalnit, in special in varianta de 136 cp si 280 Nm. Echivalentul pe benzina este motorul 320i care oferea 150 cp si un cuplu de 190 Nm. Ambele variante, pe motorina sau benzina, aveau nevoie de 9,9 secunde ca sa atinga 100 km/h. Deloc de neglijat, dar greu de intretinut din pricina taxelor mari, sunt si motoarele de 2.5 sau 3 litri, preferate in special de iubitorii de viteza. Motorul de 2.5 litri este similar cu cel de pe generatia E36, oferind 192 cp si un cuplu de 245 Nm. Insa pentru cei care nu isi permit un M3, cel mai aproape de acesta este un BMW Seria 3 cu propulsorul de 3 litri care ofera 238 cp si un cuplu de 301 Nm. Probleme des intalnite la BMW E46 Din fericire, numarul mare al acestor masini in Romania indica si fiabilitatea acestora. BMW E46 este in general un model fiabil, care nu are probleme majore. In cazul motoarelor pe benzina, cel mai des cedeaza debitmetrul, dar poate fi inlocuit usor. Iar la motorizarile pe motorina, turbinele sunt cele care cedeaza si apar scurgeri de ulei, dar numai daca proprietarii anteriori nu au avut grija de schimburile de ulei. Probleme mecanice nu prea sunt in general, insa pot aparea diferite necazuri in randul masinilor care au fost "alergate". Mai exact, poti intalni zgomote in diferentiale, cardane care bat, timonerii zgomotoase sau chiar cutii care sar din anumite viteze. Insa toate aceste lucruri pot fi depistate daca vrei sa cumperi o masina, in urma unui test de drum si a unei expertize intr-un service specializat. Preturile din Romania pentru BMW E46 Ca la orice model, preturile unui BMW difera in functie de starea masinii. Motorizarile nu prea influenteaza pretul, mai ales ca cele de capacitate mare sunt ocolite de cei care vor sa fie in legalitate cu actele si sa le treaca pe numele lor, din cauza impozitului urias. Mai precis, un BMW 318 bine ingrijit poate costa mult mai mult decat un 330xd. Preturile pentru un E46 inmatriculat in Romania incep de la 2500 de Euro si pot ajunge chiar si la 8.000 pentru o versiunea cabrio sau coupe bine ingrijita, si chiar la 15.000 pentru un M3. De obicei, un BMW normal, cu dotari obisnuite si motor 320d de 150 cp de fabricatie 2005 cu facelift este in jur de 4000-5000 de Euro. Cine doreste insa un exemplar pastrat perfect, cu piese originale si intr-o stare tehnica impecabila, trebuie sa scoata aproximativ 6000-7000 de Euro. Recomandarea 4Tuning Fiindca discutam despre un BMW, noi va recomandam sa va bucurati de tractiunea spate. Si pentru asta, va recomandam un BMW 330Ci, adica un coupe cu motorul de 238 cp, fara tractiune integrala. Interesant este ca daca mergi linistit cu acest motor, poti sa obtii un consum in mediul urban de numai 13 litri la 100 de kilometri parcursi. Cu acest motor ai si putere, dar si fiabilitate, iar confortul si performantele sunt asigurate. Pentru cei care nu vor sa se bage la plata unor taxe exagerate, le recomandam motorul de 2 litri si 150 cp. Daca ar fi si o versiune cu tractiune integrala si caroserie break, ar fi masina ideala. Recunoastem, noua ne place versiunea touring extraordinar de mult, este un design foarte reusit. Avantaje BMW E46 - motorizari si caroserii diversificate - fiabilitate crescuta - tractiune 4x4 disponibila - preturi accesibile - piese de schimb ieftine - multe masini la dezmembrat pentru piese Dezavantaje BMW E46 - multe masini sunt alergate - preturi mari pentru modelele ingrijite - taxe mari pentru motorizarile interesante