Logati-va pentru a putea crea un flux de stiri si produse compus din domeniile care te intereseaza.

Pret:Orice pret
Magazine:Toate
Interese:Toate
Culoare:Toate culorile
De ce se aude un huruit ingrozitor atunci cand deschidem geamul masinii la viteza mare?

De ce se aude un huruit ingrozitor atunci cand deschidem geamul masinii la viteza mare?

Cu siguranta ai incercat sa deschizi un geam al masinii la viteza mare.

Atunci au auzit un zgomot infernal, puternic, un fel de huruit asurzitor care te-a facut repede sa inchizi geamul la loc.

Ce cauzeaza acest sunet? Stiai ca huruitul acesta pe care il auzim cand deschidem geamul are aceeasi putere in decibeli ca un Boeing de pasageri la decolare? Sau ca cele mai puternice automobile de car-audio pregatite pentru concursuri SPL? De fapt, multa lume spune ca este ca si cand ar porni un subwoofer mare de tot in interiorul masinii...

De obicei, sunetul apare atunci cand dam drumul la geam pe autostrada, acolo unde se circula cu viteza mare.

Fie ca sa crapam geamul pentru a fuma, fie pentru a arunca ceva pe geam, un gest mitocanesc destul de des intalnit, din pacate, la soferi.

Oricum, indiferent de motivul pentru care deschidem un geam, avem parte de "scandal".

Fenomenul care produce acest zgomot se numeste Rezonanta Helmholtz.

Adica acelasi principiu care face ca o sticla sa scoata un huruit atunci cand suflam aer deasupra gurii sale.

Este vorba de doua mase de aer care, atunci cand interactioneaza, produc vortex-uri, adica niste vartejuri care se comprima si se decomprima, realizand murmurul pe care il stim.

Acest fenomen a fost decoperit si descris de fizicianul german Hermann von Helmholtz, decedat in 1894.

Dar de ce geamurile din spate produc mai mult zgomot ca cele din fata? Ei bine, din cauza oglinzilor.

Sau, mai bine, zis, geamurile portierelor din fata produc mai putin zgomot datorita oglinzilor care au un design special care minimalizeaza efectul de vortex.

Acelasi efect il are si mica protectie a trapelor de pe plafon: incearca sa cobori acea margine care se ridica atunci cand trapa este deschisa, sa auzi cum creste nivelul sunetului din interior.

In concluzie, despre ce e vorba cand auzim sunetul asurzitor? Putem spune ca o masina este un recipient si ca aerul din exterior este la fel ca aerul suflat cu viteza in acel recipient.

Nivelul de zgomot difera de la o masina la masina, dar si de la viteza la viteza.

Pentru ca, cu cat viteza este mai mare, cu atat se produce o presiune mai mare cand deschidem geamul si astfel se aude mai puternic zgomotul.

In alte cazuri, in functie de nivelul la care deschidem geamul, zgomotul se poate auzi sacadat, ca o bataie puternica de toba.

Cert este ca atunci au loc niste vartejuri invizibile in zona geamurilor, foarte puternice, chiar daunatoare pentru urechi, dar care nu afecteaza automobilul.

Poate doar consumul de carburant, deoarece aceste turbulente reduc aerodinamica unei masini...

Asa ca, pe viitor, daca te va intreba copilul tau de ce este scandal in masina cand se deschide un geam, vei stii ce sa-i spui!.