Cum se masoara compresia unui motor auto?

Cum se masoara compresia unui motor auto?
Suntem siguri ca ai auzit cel putin o data in viata despre testul de compresie al motorului. Acesta este indicat sa il faci atunci cand achizitionezi o masina la mana a doua, iar asa cum ii spune si numele, este o masuratoare care iti poate dezvalui defectiuni majore sau o lipsa de performanta a motorului. Testul de compresie este foarte simplu de facut, iar cel mai frumos este ca nu trebuie neaparat facut intr-un service. Il poti face chiar in fata blocului, daca ai sculele necesare, care la randul lor nu sunt deloc scumpe. Pentru a masura compresia motorului masinii tale ai nevoie de un aparat numit "Compresmetru", un dispozitiv care masoara compresia in fiecare piston. Dupa ce ai facut rost de acesta, mai ai nevoie de o cheie de bujii si de inca o persoana care sa te ajute. Primul pas este scoaterea bujiei de la pistonul care urmeaza sa fie testat. Insa, iti dau un sfat: scoate cu grija bujia pentru ca risti sa o rupi daca nu bagi cheia pana in capat. Dupa ce ai scos bujia, introdu dispozitivul cu manometru despre care iti spuneam mai sus; aici intervine a doua persoana: una citeste valorile indicate, cealalta da la automat. Operatiunea se repeta pentru fiecare cilindru. Se recomanda decuplarea bobinei de inductie la masinile pe benzina ca masina sa nu porneasca. Manometrul va indica o valoare, iar cel mai bine ar fi sa stii deja cat trebuie sa fie compresia, sau cat a fost compresia motorului din fabrica. Aceste detalii pot fi aflate foarte usor, fie de pe internet, fie din cartea masinii tale. Urmatorul pas este compararea valorilor obtinute. In acest fel se poate vedea daca sunt mult mai mici decat ar fi normal, si mai ales cat e minimul admis la motorul tau. Daca insa nu stii valorile reale, exista o a doua varianta de verificare: testul de compresie ud. Incepi prin a turna cateva picaturi de ulei in cilindru pe la gaura bujiei, iar apoi masori din nou. Uleiul are rolul de a etansa segmentii de cilindru, iar daca presiunea masurata la ud este mai mare decat presiunea masurata anterior, e clar ca motorul tau necesita resegmentare. Si acest test se face pentru toti cilindrii si se compara presiunile. Diferenta nu trebuie sa fie mare; in caz contrar, inseamna ca motorul tau are o problema pe care ar fi indicat sa o rezolvi cat mai repede. Este normal pentru un motor uzat sa nu se mai comporte ca si atunci cand a fost nou, si implicit sa nu mai aiba aceeasi compresie. Insa, daca motorul masinii tale este la sfarsitul vietii, dar nu te poti desparti de masina, ar fi o idee buna sa il refaci. Vei castiga in primul rand performanta, dar si o scadere de consum, masina revenind teoretic in parametrii optimi de functionare. Daca esti pe punctul sa-ti cumperi o masina la mana a doua, iar motorul pica testul de compresie, indicat ar fi sa iti cauti alta, sau in cel mai rau caz, sa negociezi la sange: segmentarea unui motor nu e treaba usoara...si nici ieftina.