Logati-va pentru a putea crea un flux de stiri si produse compus din domeniile care te intereseaza.

Pret:Orice pret
Interese:Toate
Culoare:Toate culorile
Ce este o punte pe portale?

Ce este o punte pe portale?

Vehiculele au in general 3 tipuri de punti: rigide, cu bascule sau pe portale.

Primele doua sunt intalnite la majoritatea masinilor si camioanelor, asadar le vom lasa pentru alta data.

In acest articol vom povesti putin despre cea de-a treia categorie, si anume puntile pe portale.

Chiar daca acestea sunt foarte rar intalnite (cel putin in Romania), nu strica sa stii ce sunt si la ce folosesc.

Asadar, puntea pe portale este o tehnologie dedicata mersului pe teren accidentat, in care axul orizontal al puntii rigide este pozitionat mai sus fata de centrul butucilor de la roata.

Cu alte cuvinte, daca la o punte rigida, planetarele din interior angreneaza direct butucul rotilor, in cazul puntii pe portale, acesta este angrenat indirect, prin intermediul unor roti dintate.

Aceasta pozitionare naste doua avantaje directe: o garda la sol mai mare si un raport de multiplicare a cuplului prin intermediul rotilor dintate care functioneaza exact ca o mini-cutie de viteze.

Mai exact, la ce este buna o punte pe portale? Ei bine, asa cum spuneam si mai sus, acest tip de punte este ideal pentru masinile de off-road sau acolo unde se cere o garda la sol mai mare.

Axul fiind pozitionat deasupra, vehiculul poate trece in siguranta peste obstacole precum bolovani sau sleauri, fara ca soferul sa-si faca griji ca acestea pot lovi diferentialul, spre exemplu.

Un alt avantaj este cel constituit de multiplicarea fortei de tractiune.

In general, la masinile de teren, exista in cutia de viteze o treapta speciala pentru tractiune, numita Low-Gear (sau Low-Range).

Atunci cand este cuplata, turatia creste, insa masina se misca extrem de incet, bucurandu-se de cuplu urias.

La masinile cu punti pe portale, aceasta multiplicare se face si mai bine prin intermediul rotilor dintate care pot fi de diametre diferite.

Astfel, in clipa in care te poti bucura de si mai mult cuplu, poti aborda fara probleme o panta mai abrupta, poti iesi din noroaie adanci sau poti tracta orice.

Dar, odata cu avantajele, vin si dezavantajele.

Principala problema a puntilor pe portale o viteza redusa cu care poate functiona.

De exemplu, fiind roti dintate care merg brut, una peste cealalta, nu poti circula cu viteze mari pe autostrada, atat din cauza zgomotului, cat si a uzurii.

In plus, pentru ca puntea nu este continua, direct catre roti, ci este intrerupta in portale, in clipa in care se exercita presiuni mari laterale asupra rotilor, exista riscul de cedare.

Din moment ce planetarele angreneaza indirect rotile, acestea trebuie sa se invarta invers fata de unele normale.

Asta inseamna ca diferentialul central de pe o punte pe portale este mai complex, deci implicit mai scump.

Pe de alta parte, pentru ca exista si reductoarele sub forma de roti dintate din fiecare portal, reductorul din transmisie poate fi mai usor si mai fiabil.

Din fabrica, exista mai multe modele care vin dotate cu astfel de punti, iar cel mai cunoscut dintre acestea este fara indoiala Mercedes-ul Unimog.

Alaturi de acesta se situeaza masinile germane de razboi Volkswagen Kubelwagen, Volvo-ul C303, masini de razboi elvetiene Steyr Puch si Steyr Pinzgauer, Toyota Mega Cruiser sau UAZ-469.

In acelasi timp, puntile cu portale sunt foarte des intalnite in lumea off-road, acolo unde exista tot felul de masini dotate cu astfel de portale, fie adaptate de pe unul din modele mentionate mai sus, fie cumparate aftermarket.

Exista chiar si portale bolt-on, care se monteaza direct pe puntea rigida a unei masini de teren precum Jeep-ul Wrangler sau Range Rover-ul.

Acestea se fixeaza cu suruburi si sunt dotate cu diferentiale in interior astfel incat sa nu fie necesara inlocuirea diferentialului central al masinii..