Product Details
Daca cineva si-ar indrepta putin atentia spre aceasta cumpana a placerii- durerii cercetand, lucrurile pentru a vedea cum stau, ii vor rasari in minte cu putere cateva intebari, care cer un raspuns imediat. Iata cateva dintre ele: Ce este placerea si ce este durerea? Care sunt radacinile lor? Care este semnificata lor pentru existenta? De ce lucrurile stau asa si nu altfel? Cum se explica aparitia lor simultana, dar contradictorie, in desfasurarea existentei? De ce nu poate prima (placerea) sa o desfiintezepe cea de-a doua (durearea), incat trecerea vremelnica a omului prin lumea aceasta sa nu fie definita in primul rand de "durere intristare si suspin"? Cine va putea da un raspuns responsabil la toate astea, in asa fel incat sa fie si acceptat si capabil de a fi trait? CARTEA CUPRINDE: Cuvant inainte ....................................................................... 5 Introducere ............................................................................. 11 PARTEA INTAI CADEREA SAU INTOARCEREA SPRE CELE DE JOS Capitolul intai Cercetare teologica asupra placerii si durerii 29 I. Crearea omului si caderea lui din vietuirea si responsabilitatea lui originara .................................. 30 II. Omul, robul cumpenei placere – durere ............ 35 Capitolul al doilea Placerea 45 I. Ce este placerea? .............................................................. 46 II. Dorinta si placerea ........................................................ 48 III. Trasaturile negative ale placerii simturilor ....... 49 a) Fara chip (το απρόσοπων) ................................ 51 b) Nesocotita/irationala (η αλογία) ..................... 51 c) Supusa grabnic vestejirii ...................................... 52 ΙV. Consecintele inrobirii in fata placerii simturilor ................................................. 53 V. Placerea inteligibila (νοερά) sau duhovniceasca .............................................................. 63 Capitolul al treilea Durerea 73 I. Durerea – fateta negativa a placerii ........................ 73 II. Ce este durerea? ............................................................. 79 III. Caracterul ambivalent al durerii ........................... 83 IV. Moartea, expresia ultima a durerii ...................... 85 PARTEA A DOUA PUTERILE SUFLETESTI, INSTRUMENTE ALE PLACERII (Αι κατα ψυχην δυναμισ οσ οργανα τησ ηδονησ) Capitolul intai Simturile 95 I. Abaterea lui Adam si denaturarea simturilor ................................................. 97 II. Prioritatea simturilor asupra mintii ...................... 97 III. Usurinta inselarii omului de catre simturi si cele simtite ....................................... 98 IV. Legatura patimasa (εμ-παθής) cu lumea exterioara – patima ........................................ 99 V. Elementele constitutive ale patimii ...................... 101 VI. Impatimirea prin simturi ca stare a sufletului ............................................................ 103 VII. Reducerea omului prin simturi doar la carnalitate (σαρκοποίση) ............................... 105 Capitolul al doilea Pofta sau partea „poftitoare a sufletului” 108 I. Pofta nu a existat la omul originar ......................... 108 II. Pofta – puterea irationala a omului ..................... 111 III. Elanul dat de pofta irationala ............................... 112 IV. Cele trei aspecte ale poftei ...................................... 112 V. Patimile poftei ................................................................ 115 Capitolul al treilea Iutimea sau partea „irascibila a sufletului” 117 I. Caracterul primordial al iutimii .............................. 118 II. Lucrarea iutimii ............................................................. 120 III. Iutimea ca pricina responsabila pentru aparitia patimilor ................................................ 121 Capitolul al patrulea Inchipuirea/imaginatia 124 I. Ce este inchipuirea? ...................................................... 124 II. Inchipuirea (φαντασία) si cugetarea/reflectia (νόηση). Patologia inchipuirii ......................................................... 127 III. Inchipuirea si simturile ............................................ 129 IV. Inchipuirea si placerea .............................................. 130 Capitolul al cincilea Mintea (Νουσ) 134 I. Mintea si trasaturile ei ................................................. 134 II. Ratiunea mintii (λόγος τού νού) .......................... 139 III. Lucrarea mintii ............................................................. 141 IV. „Asezarile” (τόποι) sau starile mintii ............... 145 V. Mintea si simturile ....................................................... 152 VI. Irationalitatea patimii – stricaciunea/coruperea mintii ...................................... 158 Capitolul al saselea Rolul celui viclean 164 I. De ce lucreaza diavolul impotriva omului ........ 164 II. Placerea folosita de diavol ca momeala ............. 166 III. Diavolul isi exercita influenta prin mijlocirea simturilor trupului ............................ 170 IV. Ispitele demonice ........................................................ 172 Partea a treia RESTAURAREA SAU INTOARCEREA SPRE CELE DE SUS Capitolul intai Intruparea Cuvantului lui Dumnezeu si cumpana placere-durere 179 I. Neputinta omului de a se elibera din cumpana placere – durere ..................................... 180 II. Domnul intrupat dezice cumpana placere – durere ............................................. 182 III. Intelepciunea, dreptatea si puterealui Dumnezeu dau inteles celor de neinteles ................................................. 183 Capitolul al doilea Asceza 190 I. Asceza – lucrarea sinergica a omului intru restaurarea sau „intoarcerea” sa ..................... 190 II. Ce este asceza? ............................................................... 192 III. Caracterul pozitiv al ascezei .................................. 199 IV. Osteneala ascezei ........................................................ 201 V. Impotrivirea simturilor .............................................. 212 VI. Impotrivirea obisnuintelor .................................... 214 VII. Asceza ca „mortificare/omorare datatoare de viata” (ζωοποιός νέκρωσις) ............. 217 VIII. Asceza ca „dorire a celor mai bune” (εμιθυμία κρειττόνων) si miscare iubitoare a „dorului dumnezeiesc”(θείου πόθου) si ca „impreuna-patimire cu Dumnezeu”(συμπάσχειν θεώ) ........................... 222 Capitolul al treilea Incercarile si necazurile 231 In loc de incheiere ............................................................. 245 Referinte bibliografice ................................................... 251 A. Texte din Sfintii Parinti .................................. 251 B. Lucrari teologice ................................................ 254Useful links
Carte ortodoxa Evsevios VittisCarte ortodoxa fabricate de LibrisCarte ortodoxa Reduceri de la 50%You`ve viewed 48 of 628 products
Reviews (16 Reviews)
General rating
4.5 (16 Reviews)